tisdag 4 oktober 2011

#11 The Smurfs [2] (2011)

Smurfarna lever lyckliga i sin Smurf-by, med sin ständiga rädsla för den onda trollkarlen Gargamel och hans elaka katt Azrael. Dagen innan den blå månen lyckas Gargamel av en olycka finna Smurf-byn och jagar ut alla Smurfarna i skogen. Några av Smurfarna hamnar på villovägar och sugs in i ett hål i det förbjudna vattenfallet. När de kommer ut igen vet det inte var in i Smurf de är någonstanns...

En rolig och ganska spännande fortsättning på den populära belgiska barnserien Smurfs (1981), från 80-talet. Något de gjorde bra med filmen var att få med massor med detaljer om Smurfarna, t.ex. att Smurfette blev skapad av Gargamel för att infiltrera Smurfarna, eller bara något så litet som att när en ny Smurf "föds" så kommer den med en stork.
     En av anledningarna till att jag ville se The Smurfs, bortsett från att det är Smurfarna, var att Neil Patrick Harris spelar en av huvudrollerna. Som vanligt gör han en bra prestation, iaf enligt mig, och vem mer kan jag tala för... Det var en kul överraskning att se Hank Azaria som Gargamel, han gjorde denna galna roll helt superbt.
     Jag var till en början skeptisk till den här filmen, det såg väldigt mycket ut att kunna bli ännu en Stuart Little (1999). Visst det finns likheter, men den är fortfarande så mycket bättre. Helt enkelt en helt okej film för hela familjen, och speciellt för den riktiga Smurf-tasten.

Till sist har jag bara en fråga till dig: Vad får man om man korsar en Smurf med en ko?
(När du gissat svaret, så finns det rätta under bilden)

Jag ger "The Smurfs" betyget 6 / 10
Speltid:  1 tim 43 min
Svar: Blue cheese

2 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja ha betygssättning på filmerna också så man vet hur bra du tycker att dom är på en skala.

    SvaraRadera
  2. Ta en titt under varje poster ;)

    SvaraRadera