lördag 15 oktober 2011

Les 7 boules de cristal (1991-92)

Ombord på tåget för att hälsa på Haddock läser Tintin i tidningen om sju upptäcktsresande som nyligen kommit hem från Anderna. En efter en faller de sju medlemmarna ur expeditionen i en mystisk dvala. Nu har Tintin, Haddock och Kalkyl blivit indragna i en urgammal spådom.

Det här är början till ett av Tintins bästa och mest spännande äventyr, iaf enligt mig. En anledning som jag tror kan ha en del i varför jag gillar det här äventyret bättre än tidigare kan vara för att det inte har samma uppenbara politiska innehål som tidigare äventyr har haft, trots att äventyret skrevs under andra världskriget.
     Hergé fick inspiration till det här äventyret från en verklig expedition och utgrävning av Tutankhamuns grav och den förbannelse som sägs ha drabbat Howard Carter expeditionen i början av 1900-talet. Samma expedition nämns i början av det här äventyret från en man som sitter bredvid Tintin när han läser om de sju upptäcktsresande.
     Jag tycker att det är roligt att Tintin använder sig av kontakter han fått från tidigare äventyr, här ringer han och ska varna professor Paul Cantonneau, en professor han lärde känna i Den mystiska stjärnan, om kristallkulornas förbannelse.

Jag ger "Les 7 boules de cristal" betyget 9 / 10
Speltid: 1 tim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar