tisdag 11 oktober 2011

#13 La Flûte à six schtroumpfs (1976)

En kringresande handelsman kommer en dag till kungens slott för att försöka sälja instrument till hovbarden Pirlouit. Men eftersom alla tycker hans musik är hemsk så schasar kungen iväg handelsmannen innan Pirlouit kommer ner. Handelsmannen tappar dock en flöjt som Pirlouit lyckas få tag på, och han upptäcker snabbt att det är en magisk flöjt. Den onda McCreep stjäl flöjten för att kunna råna folk. Nu är det upp till Pirlouit, Johan och Smurfarna att få tillbaka den magiska flöjten.

Vad kan man säga om den första animeringen av smurfarna? Eftersom det var väldigt länge sedan jag såg Smurfarnas tv-serie, så mindes jag inte riktigt om det finns andra människor än Gargamel (men det hade ju varit konstigt om det inte funnits det, finns det en borde det ju logiskt sett finnas fler). Det var intressant att få se introduktionen av Smurfarna i de rörliga medierna, jag har alltid varit svag för pilotavsnitt och indroducering.
     Smurfarnas röster låter alla väldigt skräniga, förutom Gammelsmurfens, som låter mer som en gammal mans. Rösterna påminner lite grann om lätet som blir när man suger in luft igenom ett munspel. De är rätt irriterande, och ibland skär det det t.o.m. i öronen, men mest bara när det är många Smurfar som pratar samtidigt.

Jag ger "La Flûte à six schtroumpfs" betyget 6 / 10
Speltid: 1 tim 14 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar