onsdag 4 april 2012

#28 Titanic [3] (1997)

Berättelsen om hur det går för två av alla de 2200 själarna ombord på Titanic.

Den bästa filmen någonsin gjord i mitt tycke, och min absoluta favoritfilm. En enastående prestation från såväl huvudrolls innehavarna, Kate Winslet och Leonardo DiCaprio, som från regissören James Cameron, skapar denna enormt gripande berättelse om hur två personer från två olika världar kan finna kärleken. Den är helt klart värd de 11 Oscar som den fick 1998 (Titanic är en av de tre filmerna som vunnit flest Oscar-statyetter genom tiderna).
     Det finns två detaljer som jag tidigare tyckte var väldigt konstiga att ha med i den här filmen som utspelar sig 1912: 1. Jack kysser Roses hand och säger att han såg det i en nickelodeon, och 2. Rose ger Lovejoy långfingret. Från början trodde jag att han med "nickelodeon" menade barnprogram kanalen, men jag lärde mig senare att en "nickelodeon" kommer från en mindre biograf i början av 1900-talet där man betalade 5 cent (dvs en "nickel" för att få komma in). Att ge någon långfingret trodde jag var ett relativt nytt påfund, men det härstammar från det gamla Rom där skådespelarna i komedier kunde ge någon annan det för att förolämpa denne. Så här ser man ju att det inte var så konstigt som man kunnat tro.
     Trots att filmen är så pass bra som den är så finns det en mängd faktafel, varav det jag tycker är roligast är att den ryggsäck Jack springer med i början av filmen (när han och Fabrizio ska ombord) är den svenska arméryggsäcken m/39 från 1939... Det är ju ganska coolt att Jack Dawson hade en tidsmaskin, så han kunde få tag på en ryggsäck från 17 år efter att skeppet sjönk.

Jag ger "Titanic" betyget 10 / 10
Speltid: 3 tim 14 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar