lördag 3 december 2011

The Scandinavian sci-fi, game & film convention

Jag och Jens tar tåget mot Centralen 09.29. När vi kommer till Centralen så kör tåget in till fel perrong, tycker vi, och så märker vi att tåget vänder och åker tillbaka igen. Jaha, tänkte vi och gick till rätt perrong. I väntan på tåget kom det fram en tjej och frågade om hon fick ta kort på Tintin, vilket var vad jag var utklädd till för mässan.
     Vi kom dit strax efter det att mässan öppnade, och de två köerna var massiva, det bådade inte gott ur trängselsynpunkt. Innanför kassorna mötte vi upp 2 kompisar till mig och begav oss sedan in i hallen, den kändes nästan tom. Det måste nästan ha varit för att allt folk stod ute i kö.
     Vi hinner inte gå mer än 30 meter kanske, innan vi träffar på den första andra som var utklädd med Tintin-tema. Det var en ur opiumkartellen i Pharaos cigarrer. Vi pratar lite med honom och helt plötsligt dyker Nestor upp, och han hoppar in i samtalet. Tyvärr var Nestor den sista Tintin-karaktären vi träffade på under dagen.
Tintin och Pharaos cigarrer
Nestor och Pharaos cigarrer


Nestor och Tintin




Vi gick vidare och tittade på en hel uppsjö av olika saker till försäljning, allt ifrån tröjor till affischer till små figurer. Vi hittade även en mindre vägg där det ställts ut föremål från filmer.
Nazi vapenlåda (Raiders of the lost Ark)
Föremål från Indiana Jones and the Temple of Doom, Alien och  Predator

Uniform använd av en soldat i V
Föremål från Star Wars, Indiana Jones and the last crusade, Terminator 2 och Raiders of the lost Ark
Plötsligt såg vi hur en massa folk vände sig om och tittade alla åt samma håll. Det var en procession av mestadels stormtroopers ledda av Darth Vader själv. En  prisjägare gick med en tillfångatagen wookie, Chewbacca!!
Imperie-processionen
När tågandet var över hittade vi väggen där kändisarna satt. Richard Gibson (Herr Flick, 'Allo 'Allo), Kim Hartman (Helga, 'Allo 'Allo), Billy Dee Williams (Lando Calrissian, Star Wars), Tom Skerritt (Captain Dallas, Alien), Michael Shanks (Dr. Daniel Jacksson, Stargate SG-1) och Billy Bryan (Marshmallow Man, Ghostbusters). 
Gibson och Hartman
Williams
Skerritt
Vi tog oss bort till till skådespelaren näst längst bort, herr Shanks, från vem jag fick min Stargate-box signerad.
Shanks
Hela boxen


"Mikael, Best Wishes" och Shanks autograf

Vi fortsatte gå runt i salen och tittade på fler saker, och vi stötte ihop med de vi träffade innanför kassorna tidigare igen. Under vår omkringvandring träffade jag på en man som driver ett museum inne i stan, där de bl a har en Tintin-utställning, så han bjöd in mig att komma till utställningen som Tintin. Efter ytterligare ett tags tittande blev det tid för mig att göra en uppgift till skolan, lyssna på ljuden i hallen. När jag lyssnat klart gick jag runt en stund själv. Jag gick bl a till "Cinema Replicas" där de visar upp och säljer massor med kopior av föremål och varelser från diverse olika filmer. Jag köpte bl a 
ett T-Rex ägg från Jurassic Park.




En Gremlin färgläggs med en airbrush

Strax innan kl 13 bestämde vi oss för att gå ut och äta lunch, så vi gick in på restaurangen i foajén, där jag beställde kalvköttfärslimpa med gräddsås och potatispuré.
     Efter maten  gick vi återigen in i hallen där vi först gick till Shanks fotostund, så att jag kunde få fota mig med honom. Tyvärr fick man inte fotot på en gång, utan man skulle få hämta ut fotona kl 16.30. Såå vi tog ett varv till innan vi gick ut och satte oss och pratade fram till 16-tiden. strax efter 16 gick vi en en gång in igen. Tog en sista runda och såg bl a en riktigt rolig tavla.
"Have no fear Have a beer"
När vi kom till kön för att hämta ut sitt foto, så var den väldigt lång, så vi gick in hos "Dr Cagliostro's Kuriosakabinett", där de visade upp många intressanta saker, bl a föremål för att bekämpa odöda, en mumifierad sjöjungfru och en skalle från en utomjordling. Inne i tältet så tittade även en anna kille på sakerna, han verkade dock inte riktigt förstå att sakerna var gjorde av de som hade hand om kabinettet, utan verkade tro att allt som visades upp där inne var äkta.
Biljetten in i kabinettet
Utomjordlingsskallen 
Jens står och läser om föremål som använts av lönnmördare under de senaste ca 1000 åren
När vi kände oss klara inne i tältet så gick vi ut och ställde oss i kön för att hämta ut mitt foto. Man skulle få hämta ut de vid 16.30, men fotona kom inte förän vid 17. Efter det att jag fått mitt foto och hämtat ut vad jag köpt hos Cinema Replicas så tog vi tåget hem.
Jag och Michael Shanks
Under hela dagen, var jag än gick, så kom det fram folk och frågade om de kunde få ta kort på eller med mig, nu förstår jag nog lite hur kändisar känner sig när de befinner sig ute bland folk. Kom under dagen på ett nytt uttryck: "Att vara så populär som en seriefigur på sci fi-mässan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar