söndag 4 december 2011

#61 Dogville (2003)

En kvinna på flykt undan maffian, blir motvilligt intagen i en liten stad i Colorado. I utbyte går hon med på att arbeta för dem. När man kommer till staden för att leta efter henne, märker hon att deras hjälp har ett pris. Men hennes farliga hemlighet är aldrig långt borta...

En riktigt hemsk historia. Att se filmen en gång är att se den en gång för mycket. Det är inte nog med att de behandlar henne på ett fruktansvärt sätt ute i det öppna, vad de gör mot henne i skymundan är så hemskt att det inte går att prata om.Att de kunde låtsas vara så snälla i början och visa sig vara sådana ynkryggar som de visar sig vara, hur kan de leva med sig själva?
     Anledningen till att filmen ändå får ett så pass högt betyg som den får är pga av hur bra den är gjort. Handlingen må vara avskyvärd, men idén att spela upp hela filmen på en scen, med husen endast målade på golvet för att visa var väggarna går. Ljudet i filmen var även det väldigt snyggt arbetat med, om det t ex var någon som stod "utomhus" och pratade med någon "inomhus", så var ljudet inifrån mer dämpat än det som kom ifrån den som var utomhus. Likadant var det om kameran var fokuserad på att ta in t ex hela byn, så hörde man inte vad som sades inne i kyrkan. Allas skådespel var gripande bra, t o m barnen i filmen gjorde bra ifrån sig. Det var väldigt många välkända eller bara kända ansikten. Det mest överraskande var nog Stellan Skarsgård, inte ett väntat ansikte här....
     Jag kan inte påstå att jag skulle rekommendera någon att se den här filmen, för jag tyckte att den var alldeles för hemsk för att se, hade jag vetat vad den skulle handla om i förväg hade jag själv aldrig satt mig ner för att se den. En förvarning till alla er som läser det här, bara.

Jag ger "Dogville" betyget 6 / 10
Speltid: 2 tim 58 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar