lördag 25 februari 2012

Träffa Darth Maul

För knappt två månader sedan, i början av januari, uppträdde jag som Tintin under Träffa Tintin-dagen på museet Leksaksland i Stockholm, redan då visste jag att jag skulle klä ut mig till Darth Maul och uppträda som honom på premiären av Star Wars episode I 3D. Vi kom då överens om att jag idag skulle komma till museet för att denna gång uppträda som Lord Vaders föregångare.


Jag kommer till museet strax innan 12.00 för att Paula, dottern till ägaren, skulle sminka mig att efterlikna den röda och svarta faran. Jag fick under den närmaste timman en liten make-over, och Allan visade även de sex priser han lyckats få fram till frågesporten.
     Ungefär 13.20 blir jag hämtad och jag går denna gång in framför en större publik förväntansfulla barn och vuxna, än på Tintin-dagen. Denna gång pratade jag nästan ingenting om min karaktär, utan gick ganska snabbt över till frågesporten, då barnen blev lite rastlösa förra gången.


1. Vad är jag?
1 En Sithlord
X En Jediriddare
2 En Halvblodsprins

2. I vilken episod är jag med?
1 Episod 1
X Episod 2
2 Episod 3

3. Vem är min Mästare?
1 Darth Vader
X Darth Sidious
2 Voldemort

4. Vilken sida av Kraften använder jag?
1 Den goda sidan
X Den mörka sidan
2 Den glada sidan

5. Vad kallas tävlingen Anakin vinner på Tatooine i Episod 1?
1 Podrace
X Piston Cup
2 Vasaloppet

6. Vad heter roboten som Anakin har byggt?
1 C-3PO
X R2-D2
2 E.T.

7. Vem är Naboos drottning?
1 Leia
X Padme
2 Barbie

8. Vad är Jar-Jar Binks?
1 En robot
X En Gungan
2 En Wookie

9. Vem var Darth Vader innan han blev ond?
1 Obi-Wan Kenobi
X Luke Skywalker
2 Anakin Skywalker

10. Vem har skapat Star Wars-sagan?
1 Peter Jackson
X Steven Spielberg
2 George Lucas

Under tiden som Allan var och rättade svaren på frågesporten så fick barnen, åtminstone de som vågade, och deras föräldrar fota sig med mig, de kunde ställa lite frågor om de ville, men det var det i princip ingen som gjorde. Det tog inte så speciellt jättelång tid för svaren att bli rättade, vilket medförde att det bara var ungefär hälften av alla som hunnit sprida ut sig i resten av museet.
     När svaren var rättade var det dags för prisutdelning; vi hade som sagt sex stycken priser men det var åtta barn som fått alla rätt, vilket var lite synd, man vill ju att alla ska få pris.


1a pris: Liten figur av Master Mace Windu (Samuel L Jacksons karaktär)
2a pris: Bok om Star Wars episode I med bilder i 3D
3e pris: Superstora stickersboken med alla möjliga motiv (över 1000 stickers)
4e pris: Stora stickersboken med "goda" motiv (250 stickers)
5e pris: Stora stickersboken med "onda" motiv (250 stickers)
6e pris: En poster med motivet från MMORPGet Star Wars: The Old Republic




Efter prisutdelningen stannade jag kvar i ytterligare ett par timmar till, pratade lite med vuxna, hälsade lite på barn och det blev även ett och annat kort till. Sen bar det av hemåt, dock med ett stopp på vägen; Buttricks. Det blev lite uppståndelse när jag kom gående ner för trappan till maskeradvåningen, det var ett par barn i trappan som blev lite rädda och åtminstone ett av dem var på gränsen till gråt. Personalen tyckte att utklädnaden såg väldigt bra ut och kläderna fick beröm (tack återigen faster!), det blev även en till bild här nere med en av Buttricks kunder.
     Tågresan hem fick många blickar, det var några tjejer som reagerade i stil med "NEJ MEN OJ, vad rädd jag blev!", men de flesta stirrade bara och förbigående försökte kika in i huvan och se vad det är för en konstig typ som inte går klädd som alla andra tråkiga.



Samlingen i skåpet på den högra bilden tillhör Lost in Collectibles

1 kommentar:

  1. Det verkar ha gått bra o sminkningen blev ju bra o även luvan funkade ju istället för att hornen var synliga :)

    SvaraRadera