torsdag 5 januari 2012

Träffa Tintin

Under The Scandinavian sci-fi, game & film convention träffade jag Allan Gutenheim, mannen som äger Museet Leksaksland, vi pratade lite och han bjöd in mig att komma till museet utklädd som Tintin för att barn skulle få komma dit och träffa honom (dvs. mig).

Jag kommer till museet strax innan 13.00 för att vi ska kunna prata ihop oss lite och förbereda vad som behöver förberedas. Han visar de priser han lyckats få fram, och jag visar de jag fått tag på på bion där jag jobbar.
     Strax efter 13 går jag in och bemöts av alla förväntansfulla barn och deras föräldrar, det var ganska många barn, men inte för många, eftersom de har lite ont om utrymme på museet. Jag började med att prata lite om mig/Tintin, för att sedan gå över på den frågesport vi förberett:


1. Vilket yrke har Tintin?
1 Reseledare
X Polis
2 Journalist

2. Vad heter Tintins hund?
1 Archibald
X Carl
2 Milou

3. När träffade Tintin kapten Haddock för första gången?
1 Tintin i Amerika
X Krabban med guldklorna
2 Den mystiska stjärnan

4. Vem har en ubåt som ser ut som en haj?
1 Dupontarna
X Professor Kalkyl
2 Herr Sackarin

5. Varifrån kommer Tintins upphovsman?
1 Frankrike
X Holland
2 Belgien

6. Till vems skatt leder ledtrådarna i modellskeppen i Enhörningens hemlighet??
1 Haddocks
X Ingen som vet
2 Rackham den Rödes

7. Vad heter Tintins upphovsman?
1 Steven Spielberg
X Hergé
2 Peter Jackson

8. Vem träffade Tintin i Tibet?
1 Snömannen
X King Kong
2 Godzilla

9. Var någonstans var Tintin först med att sätta sin fot?
1 Månen
X Moulinsart slott
2 Jakarta

10. Vilket år debuterade Tintin?
1 1929
X 1939
2 1949

Under tiden som Allan och hans bror var och rättade svaren på frågesporten så fick barnen och deras föräldrar fota sig med mig, de kunde ställa lite frågor om den ville, annars gick det ganska snabbt för dem att lösa upp sig. Fram till det att svaren var rättade gick jag runt bland besökarna och minglade lite.
     När svaren blivit rättade var det dags för prisutdelningen; vi hade tio priser och tio barn som svarat flest rätt, så det passade ju helt perfekt.


1a pris: Liten figur av Tintin när han håller i ett av modellskeppen från Enhörningens hemlighet.
2a pris: Två stycken biobiljetter till valfri film på SF bio
3e pris: En Tintin poster från filmen
4e pris: Guide över Tintins alla äventyr skrivna av Hergé
5e-10e pris: Varsitt vykort med motiv från Tintins äventyr


Efter prisutdelningen stannade jag kvar i ungefär en timme till, pratade lite med vuxna hälsade lite på barn. Sen bar det av hemåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar