tisdag 18 september 2012

Star Wars 3D - Re-release del 1 (2012-02-11)


George Lucas bestämde sig för ett tag sedan att han inte har tillräckligt med pengar, så han gick ut med att hans sex Star Wars-filmer skulle få en re-release, dock i 3D denna gång. Med start i år kommer det att släppas en del varje år över de nästkommande sex åren (I - 2012 / II - 2013 / III - 2014 / IV - 2015 / V - 2016 / VI - 2017). Så för att inleda detta jätteprojekt så tänkte jag och en arbetskollega till mig att det skulle vara väldigt roligt att klä upp oss som Episode I:s två största och bästa karaktärer; Darth Maul och Obi-Wan Kenobi.



Efter ett par månaders arbete med att få ihop våra vardera dräkter, så blev det äntligen dags, den 10e februari tågade till slut in. Det var den snabbaste långsamheten jag någonsin varit med om. Vid ungefär 15:30 satte jag mig i lunchrummet på jobbet för att börja bli sminkad till filmens skurk. Vi började med att limma på gummiflinten, det var bara det ett helt projekt i sig, det tog närmare 45 minuter att få fast den lilla biten gummi. När flinten tillslut satt fast (jag förstår varför andra Darth Mauls rakar huvudet istället för att använda sig av baldcap, det var så sjukt obekvämt) limmade hon dit Mauls tio horn (två vid tinningarna, sju i en krona runt huvudet och ett på toppen). Efter hornen blev det dags för själva sminkningen, vi började med airbrush, först röd färg som lutade lite mer åt det rosa hållet än vad man kunnat hoppas på i ansiktet. Sedan sattes det svarta dit och till sist fixades tatueringarna. Allt som allt tog detta ca tre timmar.




Den första presentationen ägde rum 18:20 på fredagen, den kunde jag tyvärr inte delta på, då jag fortfarande satt och sminkades, så Obi-Wan fick ta den själv. Fram till nästa filmstart som var 21:20 höll vi till i foajén på bion. Vi snurrade lite med våra svärd, tränade lite på vår rutin (sex sammanstötar med svärden och en Kraftmätning som avslut) och var med på en hel drös med bilder som kunder ville vara med på och ta av oss. 21:20 kom snabbt inspringande och det blev dags för Darth Maul att göra sin presentationsdebut, vilken några av våra kollegor filmade. Presentationen gick till som följer: Obi-Wan går ner till scenen och hälsar alla välkomna till premiären av Star Wars i 3D. När han sagt det så kommer Darth Maul insmygandes högst upp, tänder upp sina två ljussablar (mest så att publiken ska höra att det är nåt, men kanske inte helt förstå vad). Obi-Wan säger lite förvånat "Vem är det där?" och Maul springer ner och hoppar upp på scenen. Rutinen dueleras igenom, publiken applåderar, och vi kör igenom resten av presentationen. En riktig hit, skulle jag säga.







När jag slutade vid klockan 12 så gick jag ut genom vår utgång, vid O'Learys stod det ett mindre gäng killar och snackade. När en av dem fick syn på mig så hoppade han nästan två meter upp i luften och skrek som en liten flicka, det var väldigt roligt!

Lördagen kommer och jag märker att gummiflinten släppt lite vid höger tinning. Väl på jobbet så hjälper Obi-Wan mig att försöka limma tillbaka den släppta gummiflärpen, den vill dock inte fästa, kan ju vara så att den inte vill fästa i redan halvtorkat lim som är lite blött av svett (det blev lite halvvarmt att täppa till kroppens skorsten). Han hjälper mig i stället att sminka över det lite, mest så att det inte ska synas att den släppt, det blev faktiskt ganska bra, det syntes inte så mycket rodnad hud trots att färgen inte heller vill fästa så bra.

Vi fortsätter vårat göra i foajén; foton, svärdssnurrande och rutinövande. Den första presentationen gjorde vi precis som den i går kväll, den här gången lottade vi dessutom ut en affisch till ett barn i publiken, frågan var "Vad heter figuren med de långa öronen?", den första svaranden missförstod troligen frågan och svarade Yoda, men den andra svarade rätt med Jar Jar. Vid ungefär klockan 16 så kände jag plötsligt hur flinten släppte helt i nacken. Vilket var ett tecken på att jag kanske borde ta av mig både den och sminket (det hade ju inte sett bra ut om jag haft kvar "tatueringarna" i ansiktet, men inte hornen eller ens flinten). När en av mina snälla kollegor börjar tvätta bort färgen så får hon gnugga lite, när hon kommer till högertinningen (dvs där limmet släppt på morgonen) så känner jag en extrem smärta, och hon utbrister "Det här är ju inte lim, det är ju ett sår!". När vi fått bort den mesta av färgen så hade det bildats några mer eller mindre stora varblåsor i nacken. Jag försökte göra det bästa jag kunde av situationen och behöll den svarta färgen runt ögonen (framhävde mina ögon väldigt bra) och det svarta på halsen och bröstet. Kombinationen av sår/utslag, sminkrester och de hemska ögonen gav en väldigt creepy uppsyn.



Den nästa presentationen hann vi tyvärr inte med, då det var ett väldigt kaos i foajén, det var väldigt många besökare och filmstarterna var väldigt dåligt satta. 21:20 däremot gjorde vi vår nästa presentation. Denna gång ändrade vi om lite, vi gick istället båda in och satte oss i salongen, precis som om även vi skulle se på filmen. När reklamen var slut släcktes salongen ned, vi tänder våra sablar och går ned till scenen från varsitt håll, kör igenom vår rutin, hälsar alla välkomna och drar kommentaren "Va roligt att ni vill se den på svenska, det är ju tyvärr inte så många som vill göra det..." och sen började vi gå ut. När vi kommit halvvägs upp i trappan så ställer sig en i publiken upp och frågar oroligt om den verkligen är på svenska. Väldigt roligt att vårat skämt lyckades.


På söndagen började jag med att sminka mig runt ögonen (då jag tagit bort det svarta under natten för att enklare kunna ta ut linserna) och fylla i det svarta på halsen. Vi går ner och gör det vi gjort mellan filmerna dagen innan också. Till första presentationen gjorde vi samma sak som kvällen innan och lottade denna gång ut två dubbelbiljetter till filmen John Carter. Frågorna var "Vad heter (Obi-Wan/Darth Maul)?". Till nästa presentation gjorde vi samma sak där, sa att det var roligt att de ville se den på svenska (fick lite liknande reaktioner där) och lottade ut ytterligare två dubbelbiljetter, med frågorna "Vad heter skådespelaren som spelar Obi-Wan/Darth Maul (ingen som kunde svaret)/Qui-Gon?".

 

När en av de större salongerna var slut gick vi in och testade duelera i totalt mörker, riktigt ballt att göra.



Så kom tillslut helgens sista Star Wars-visning. Vi satte oss med våra drickor på rad sex, lade upp fötterna på sätena framför och sjönk oss till rätta. Salongen släcktes ned, vi tände upp och gick ned. Körde igenom rutinen och lottade ut de sista biljetterna och även boken Hungerspelen. Vi avslutade hela presentationen med "Och är det något alls under filmen, så sitter vi här i mitten...".

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar