lördag 10 mars 2012

#115 Tropic Thunder (2008)

Genom en serie konstiga händelser, så måste en grupp skådespelare som spelar in en storbudgets krigsfilm bli de soldater de försökt porträttera.

Rolig och aningen parodisk på krigsfilmer. Till och från lite förutsägbar, men det är något man kan se förbi. Något som vissa kan tycka lite illa om är "the dude that plays a dude disguised as another dude", dvs. Robert Downey Jr.s karaktär som på ett smårasistiskt sätt ska porträttera en svart man där han lägger väldigt mycket krut på försök till stereotypa beteenden. Fast han spelar ändå denna roll väldigt bra, man kan nästan tro att han faktiskt är skådespelaren Kirk Lazarus. Även Tom Cruise gör en bra roll som den onda producenten, till vilken roll han använde en fat-suit, bald-cap och stora fake-händer. Däremot så är Ben Stiller lite tråkig som sin huvudkaraktär Tugg Speedman, Stiller har en tendens att spela väldigt många av sina karaktärer på samma sätt, vilket inte betyder att han är en dålig skådis, bara att det kan bli lite tråkigt emellanåt när man inte riktigt kan känna en kontakt med karaktären. Jag kan ju inte sluta det här utan att nämna Jack Black, han gör en rätt övertygande prestation som en drogmissbrukare med abstinensbesvär (jag har själv aldrig sett någon med stor abstinens, utom på film, så jag kan inte säga hur det ser ut på riktigt, men han övertygade mig).

"The film is already rumored to be one month behind schedule just five days into shooting."

Jag ger "Tropic Thunder" betyget 8 / 10
Speltid: 1 tim 47 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar