onsdag 16 november 2011

Twiday

"Twiday" var ett arrangemang som SF bio anordnade tillsammans med Nordisk Film, där de skulle visa Twilight, New Moon, Eclipse och  Breaking Dawn part 1 i ett 10,5 timmars-marathon. Jag hade fått i uppdrag från min chef att klä ut mig till en vampyr och gå upp på scenen och dra regler, presentera filmerna, lotta ut en massa priser, samt hålla koll så publiken skötte sig. För det här blev jag bjuden att gå på evenemanget och sitta med i publiken för att se på filmerna. Jag fick senare stort beröm från både besökare och kollegor för ett bra jobb med det jag gjort under kvällen.

Jag och smikösen på Åhléns som hjälpte mig

Klockan 15.30 öppnade vi "portarna" för att släppa in de nästan 200 fans som kommit för att delta på denna tillställning. De första tjejerna som släpptes in sprang för full halls upp till salong 1 på Filmstaden Kista, där de blev bjudna på en liten popcorn och en MER. Klockan 16.00 blev det dags för mig att gå upp och presentera första filmen för kvällen, Twilight. Först går jag igenom lite regler för kvällen, t.ex. närmsta vägen till toaletterna, att man ska stänga av mobilerna osv. Jag berättar även om att vi kommer att bjuda alla på wraps och bonaqua i pausen innan New Moon.
     När reglerna hade gåtts igenom gick jag över till det roliga: första tävlingen.
Pris: en påse lösviktsgodis (ca 1-1,5 kg) från Karamell Kungen (vinnaren blev väldigt förvånad över att hon fick så mycket godis).
Fråga: Till vilken stad flyttar Bella i början av första filmen? (Forks)

Första presentationen
Ungefär klockan 18.00 slutade den första visningen och besökarna fick gå på den ca 50 minuter långa matpausen. Klockan 18.50 skulle jag gå upp på scen igen för att prata inför film nr 2, men maskinisten var lite seg av sig så jag kom inte upp för än 55. Den här gången inledde jag med att be folk att inte prata under filmen, då några gjort det under den förra, jag sa även att alla fick städa efter sig själva (då personalen inte hann), var man fick röka i pauserna och att om man ville lämna bion mellan filmerna var man tvungen att ha med sin sin Twiday-bricka.
     Inför dessa tävlingar bad jag för första alla klubbmedlemmar att ställa sig upp, och inför andra berättade jag lite om vårat Lucia-firande på SF.
Pris 1: 1200 poäng i bioklubben.
Fråga 1: Vad firar Bella i den här filmen? (Sin 18-årsdag)
Pris 2: Två biljetter till Lucia Movie Night, den 13e december.
Fråga 2: Vad heter Edwards systrar? (Rosalie och Alice)

Vinnaren av bioklubbs-poängen
Affisch-vinnarna
21.00 ungefär tog den andra filmen slut, vilket resulterade i deras halvtimmesrast. 21.35 klev jag återigen upp. Jag började den här omgången med att säga åt alla att även om de inte sängde av sina telefoner så kunde de väl åtminstone ha kvar dem i sina fickor eller väskor och inte sitta och hålla på med dem under filmen. Sen frågade jag hur många det var som läst Twilight-böckerna, det var väl omkring 90% som svarade att de gjort det (dvs typ 20 som inte). Jag frågade även hur många det var som tillhörde "Team Jacob" (det var 5-10 st kanske) och hur många som var "Team Edward" (det var snarare 180 st), till sist verkade det finnas någon som tillhörde ett "Team Bella" (det var nämligen någon som ropade det).
     Tävlingsomgång tre kretsade främst kring presentkort, vilket folk verkade måttligt hålla med om var den bästa julklappen. Efter tävlingen lottade jag även ut åtta stycken normalstora affischer med motivet av alla tre huvudkaraktärerna, jag lottade ut genom att räkna upp lika många stolsnummer.
Pris: Presentkort på SF bio, värde 200 kr.
Fråga: Vad heter Jacob i efternamn? (Black)

Presentkortsvinnaren
Omkring 23.30 var det dags för sista pausen. 00.10 började det närma sig för vad vi alla väntat hela kvällen på: visningen av Breaking Dawn part one. Men först tävlingen...
     Inför sista tävlingen förvarnade jag om att frågan kunde spoila filmen lite, om man inte läst böckerna, vilket jag visste eftersom jag tidigare under kvällen varit nyfiken om hur många som läst böckerna. Jag sa samtidigt att jag inte riktigt visste varför vjag skulle lotta ut biljetter till en film som gått länge och skulle sluta gå hos oss ett par dagar senare... Jag hade även nio stycken likadana affischer till att ge ut, gjorde liksom jag gjorde förra gången.
Pris: Två biljetter till Huvudjägarna.
Fråga: Vilka två personer är Edwards och Bellas dotter döpt efter? (Deras mödrar: Renée och Esme (Renesme)
     Efter tävlingen berättade jag om när den skulle sluta och en kort fakta om att Kristen Stuart sett fram emot bröllopsscenen i typ tre år. När jag sa att de skulle sätta igång filmen blev det ett enorm hurrande i salongen, och alla var jätteglada.

Andra omgången affischvinnare
Klockan 02 var sista filmen slut, och den var helt fantastisk i mina ögon. Något jag blev lite förvånad över var hur många killar det var som dök upp, det fanns t.o.m. en grupp om tre killar utan någon tjej. Dock var det aldrig någon kille som räckte upp handen för att svara på någon fråga (hade det varit det så hade jag valt honom direkt som belöning för att han vågade). När folket gick ut så fick alla varsin liten affisch med antingen Bella/Edward eller med Jacob på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar