måndag 12 november 2012

#35 Twilight [3] (2008)

Bella blir tvungen att bo med sin pappa i USAs regnigaste stad, då hennes mamma ska följa med sin nya man på hans resor som basebollspelare. I den lilla staden Forks träffar hon Edward som ingen riktigt vet vem han egentligen är.

Den första delen av 5 i serien om kärleken mellan Bella Swan och Edward Cullen. Det är många som tycker att både filmen och boken inte passar för någon annan än tjejer i de tidiga tonåren, men det finns ju många fler som tycker om dem än så. Jag rekommenderar filmen om man tycker om lite mer annorlunda kärlekshistorier och kan förbise det faktumet att vampyrer inte dör av uv-strålning, utan istället glittrar i solljus.
     Jag kan personligen inte riktigt förstå hur man kan vilja bo i Forks, staternas regnigaste stad med ett nästan konstant molntäcke över sig, tycker det verkar alldeles för kallt och blött, åtminstone för levande människor. Men är man vampyr och vill undvika att glittra i solljus så är det troligen en ideal plats att bo på.
     Ett par anledningar jag hört från folk om varför de inte tycker om Twilight är prestationerna från Kristen Stuart och Robert Pattinson. Kristens tolkning av Bella kan ses som dåligt skådespeleri för de som inte känner till hur karaktären Bella är i böckerna, likadant med Robert och hans karaktär Edward. Man borde sluta klanka ner på skådespelarna innan man läst böckerna, innan man läst och vet mer om saken så han man ingen talan.

Jag ger "Twilight" betyget 9 / 10
Speltid: 2 tim 2 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar