måndag 16 januari 2012

#81 Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

Sherlock Holmes och hans högra hand Dr. Watson slår sig än en gång samman för att störta sin våldsammaste motståndare hittills, Professor Moriarty.

En spännande rulle, följer den första filmen ganska bra. Det var dock några saker de kunnat göra för att göra den än mer spännande: inte visa skurken nästan det första dem gör, den scenen börjar ju så bra med honom sittandes i skuggorna, med bara händerna synliga, hade de bara väntat tror jag att det hade blivit bättre.
     Något de använder sig ganska mycket av här är en sorts långsam flashforward som visar hur Sherlock vet vad som kommer hända härnäst (i t.ex. slagsmål han är med i), om jag inte minns fel så var detta inte något som förekom i den första filmen. Samtidigt som det är ganska snyggt gjort och ger en annan inblick i slagsmålet för åskådaren, dvs denne får se varför huvudpersonen slåss så bra och det är inte bara pang på slagsmål. Men denna teknik känns samtidigt aningen använd, man har sett den användas ganska så ofta i andra filmatiseringar.
     De använder sig av kameran på ganska intressanta sett, i vissa scener ser det mer ut som att kameran sitter på ett ställ som är fastsatt på skådespelaren som t.ex. springer, eller gör något annat. De använder sig även lite av slow motion i ett antal scener, antagligen för att öka spänningen eller dramatiken, men enligt mig så tillsätter det senaste inte överdrivet mycket till filmen.
     Skådespelet är rätt bra, Robert Downey Jr. och Jude Law gör som alltid ett bra jobb. Jag var däremot väldigt skeptisk till att Noomi Rapace skulle vara med i den här filmen, men jag måste erkänna att hon faktiskt gör ett godkänt jobb här...

Jag ger "Sherlock Holmes: A Game of Shadows" betyget  7 / 10
Speltid: 2 tim 9 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar