onsdag 21 september 2011

#1 Zodiac (2007)

En serieteckanre på en av San Fransiscos nyhetstidningar blir helt besatt av att jaga och lösa mysterierna som omger Zodiac-mördaren, vilket driver hans fru smått till vanvett, speciellt när barnen dras in i efterforskningarna.

     Det här är helt klart en av mina favorit thrillrar nu mera, jag rekommenderar den varmt. Jag hade inga som helst förväntningar inför filmen när jag satte mig i biografen för att se den (vilket var lite av meningen, ville gärna hålla ett öppet sinne för vad som komma skulle, och det lönade sig). Jag blev glatt överraskad över vilka de tre större rollinnehavarna var Jake Gyllenhaal som serietecknaren, Robert Downey Jr. som journalist och kollega till Jake på tidningen, samt Mark Ruffalo som den utredande poliskdetektiven. Alla tre gör alldeles utmärkta prestationer. Mark tycker jag passar som polis och typ förortspappa, och här träffade de verkligen mitt i prick, enligt mig. Robert gör ytterligare en roll som en ganska egocentrisk person, som inte älskar någon mer än sig själv, väldigt bra. Visst han gör de flesta roller han tar sig an bra, men jag har alltid tyckt att han passar lite extra bra i den här typen. Till sist Jake, finns inte mycket att säga, han gjorde sin roll bra, som han alltid gör, inga besvikelser där inte.
     En sak som kan vara ganska bra med just den här filmen är att man inte behöver sitta och koncentrera sig på att försöka lista ut vem seriemördaren är. Vet man lite om vad filmen handlar om så vet man därför troligen också att den är byggd på verkligheten, och vet man detta så vet man kanske också att de aldrig fångade Zodiacmördaren, vilket medför att det skulle se rätt dumt ut om de förde in ett "lyckligt slut" där de fångar filmens skurk. Vet man då allt detta så kan man bara sitta och njuta av bra skådespel och en allmännt bra film.

En liten parentes jag bara måste berätta som hände när jag satt och såg filmen i skolan är att när vi kommit ungefär en tredjedel in i filmen och vi får se en kvinna sitta i passagerarsätet i vad vi kan gissa är mördarens bil, så går brandlarmet i Filmhuset. Först trodde jag att det var i filmen det halvdova ljudet kom ifrån, men sen började en röd saftblandare lysa, då förstod vi att det var i verkligheten det tjöt. Men smått komisk händelse hur som. Det var för övrigt bara ett falsklarm och absolut inget allvarligt.

Jag ger "Zodiac" betyget 9 / 10
Speltid: 2 tim 37 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar