måndag 26 september 2011

#4 The Social Network (2010)


Mark Zuckerberg blir förfrågad av tre äldre collegestudenter att starta en dejtingsida för Harvard-studenter. Genom detta får han idén till ett helt nytt socialt nätverk, "The Facebook". Meningen var att man skulle ta hela upplevelsen med college och föra ner det på internet.

Hur bra kan en film om Facebook bli? Ja,  här lyckades de iaf. Jag tycker att valet av Jesse Eisenberg som herr Zuckerberg var ett bra ett, han har enligt min mening den lite socialt obekväma känslan som gör att han passar så bra i den här rollen, han kan verkligen spela lite av en skitstövel och samtidigt inte verka medveten om att han är det. I övrigt ser resten av roll listan rätt bra ut den också. Lite förvånad blev jag över att Justin Timberlake fått en roll, han verkar ha fått rätt mycket uppmärksamhet som skådespelare de senaste fem åren (av 19 filmer totalt är han inne på sin 14e film bara de senaste fem åren), men men musik-pengar är väl inte allt här i världen...
     Annars var filmen rätt intressant, det var spännande att se hur Facebook kom till, eller iaf den ena ur orginal-duons synsätt på hela händelseförloppet, jag är osäker på vems av dem är, men jag tror att Eduardo Saverin kan ha kommit med pointers (jag kan mycket väl ha fel, det kanske inte ens är någon av dem, det var bara något jag hörde när filmen hade premiär). Jag har läst någonstanns att Mark var förvånad över vad de fokuserat på att få rätt i filmen; hans klädval, varenda klädesplagg som Jesse har på sig ska tydligen finnas i herr Zuckerbergs garderob. Medans film-Marks anledning till att skapa Facebook (att få tjejer) inte stämmer överens med den riktigas motivation (bara det rena nöjet av att få skapa något).

Jag ger "The Social Network" betyget 7 / 10
Speltid: 2 tim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar