lördag 24 september 2011

#2 Underworld (2003)

I flera hundra år har det pågått ett krig mellan sofistikerade vampyrer och brutala varulvar. Vampyrkrigaren, eller en sk. "Death Dealer", vid namn Selene upptäcker mest på chans upptäcker hon att några av varulvarna i staden förföljer människan Michael Corvin, och att de verkar ha en mystisk plan som har med Michael att göra. Trots att hon vet att hon inte borde, så kan hon inte hjälpa att hon känner sig bunden till honom, och hon gör allt i sin makt för att hålla honom ifrån varulvarna och deras underliga planer. Men detta kan ge oanade konsekvenser, för båda raserna...

Jag tycker att det här är en bra vampyr-film, den håller någorlunda på legenderna, men tillför samtidigt något nytt; t.ex. sin version om hur vampyrer och varulvar blev till och varifrån fiendeskapen de emellan härstammar.
     Den populära vampyren idag (då tänker jag inte på Edward Cullen) tycker jag alltid verkar vara en mer reslig och rätt högdragna arroganta rasen, jag tänker ofta på alver när jag ser dessa. De är troligen därför det ofta väljs slankare och vackrare skådespelare till vampyrroller, iaf till de lite viktigare individerna, så är det även gjort till den här filmen; vackra Kate Beckinsale springer större delen av filmen omkring i en tajt läderdräkt, korsett och högklackat. Jag har aldrig haft en smitade läderdräkt på mig, men är det något som att ha ett par trånga jeans på sig så måste det vara ganska osmidigt, men å andra sidan springer ju ganska många hjältinnor  (och även en del hjältar) omkring i dessa utstyrslar, så så jobbigt kan det ju inte vara. Däremot förstår jag mig inte på varför hon ska ha högklackat filmen igenom, förutom för att det ska se sexigt ut, det måste vara jobbigt att springa så mycket som hon gör i 0,5 dm-klackar och sparka upp alla dessa låsta dörrar.
     Eftersom det handlar om kriget mellan varulvar och vampyrer så får vi ju se ett och annat slagsmål, de är kanske inte de bästa i filmhistorien, men det ger iaf mig ett leende på läpparna när man kan se att slagsmålen är iscensatta, hur t.ex. ett slag i ansiktet inte träffar på riktigt. I övrigt är skådespelet helt klart godkänt, och vill ni se lite roligt minspel ska ni hålla utkik efter Bill Nighy, jag skrattar lika mycket varje gång de scenerna kommer. Varuldvarna tycker jag ser rätt klumpiga ut och när de springer på väggar och i taket påminner de mer om när man håller upp en mindre hund i luften och den försöker simma.
     Jag tycker absolut att Underworld är värd att se, den har något för de flesta: Högklassiga vampyrer och smutsiga varulvar, vackra kvinnor och farliga män, ytterligare synvinklar på legenderna och mycket mera.

Jag ger "Underworld" betyget 8 / 10
Speltid: 2 tim 1 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar