fredag 16 september 2011

"Sticky Fingers" som borde vara "Sticky Lock", så att man inte kommer in...


Om ni någonsin åker till Göteborg, Sveriges framsida enligt vissa och baksida enligt andra, vad ni än gör gå inte på rockbaren "Sticky Fingers"!

Jag och 2 kompisar kommer dit under kvällen 16e september, som bara råkar vara min födelsedagskväll. Vi kommer in och första intrycket, iaf för mig, var "hög musik, men aja, den verkar vara som typ alla krogar" så inget märkvärdigt. Vi kommer upp till den lite övre våningen och sätter oss vid ett av de tre reserverade borden vi har vid resten av vårt sällskap som kommit dit tidigare.

Jag slår mig ner, tar en snabbare titt på menyn och finner ganska snabbt det jag vill ha, en sk. "Sticky Steak" (entrecote med bearnaisås och pommes) och hon bredvid mig beställer en toast (vet inte riktigt vad den hette). Nu är klockan 21:44. Omkring 22 så börjar en "servitör" komma ut med mat, en mer förvirrad person som inte vet vad han gör får man leta efter. Det visar sig vara fel beställning, men en i mitt sällskap får äta hamburgaren hur som helst, och mer mat trillar in allt eftersom från denna vilsna människa. En av de tidigare var faktiskt hon som satt bredvid mig (även om han sprang omkring med maten ett tag och fattade inte vem som skulle ha den), hennes toast var bränd (och inte ens den bar sortens bränd, utan den var till stora delar svart) och innehöll skinka och tror det var nån grönsak med där (typ en tomatbit kanske) men inte ett spår av någon ost, hennes pommes som var till toasten var knappt fis-ljumna, det var som att de legat framme i 20 minuter (och det är inte en överdrift) innan hon fick ut dem.

När klockan blir typ kvart-tjugo över så ser jag hur en nyanländ grupp ungdomar går fram till baren och beställer mat och jag säger till folket omkring mig: "nu ska ni få se när de där får sin mat före jag får min". Klockan fortsätter gå och jag får fortfarande inte in min mat och inte heller får vissa andra det. Vi säger till både en av bartenderns och han som ska föreställa servitör; bartendern säger otrevligt att han inte kan lämna baren och servitören blir typ upprörd över att jag beställt mat och vill ha den. Jag säger till honom en gång till vid 22:38 (dvs första gången han inte sprungit förbi och man faktiskt hunnit stoppa honom under de senaste 15-20 minutrarna) och han säger med otrevlig stämma "Ja, om bara 3-4 minuter!".

När klockan slår 22:53, då kommer han ut med min mat, den är förvånande nog varm, men ganska smaklös och såsen (som det stod i menyn skulle vara bearnaisås) smakade väldigt surt. Jag tittar över till den gruppen som beställde ca 30 minuter efter mig; de har fått in sin mat (vilket hände efter 15 minuter), ätit upp sin mat och håller på att avsluta en side-order! Vad var det jag sa!

Det spelades även ett live-band under kvällen, vilket vissa tycker kan vara trevligt, men det var nog inte många som tyckte att det här var bra; det var bokstavligen bara en massa skrik och bröl i högtalarna (och det säger jag inte bara för att jag inte tycker om musik), det var många andra som sa samma sak. Under denna plågsamma stund fick vi alla sitta tysta, för det gick knappt ens att skrika konversationer under stora delar av live-spelningen.
När jag ätit upp min mat, så tar jag med mig kvittot till första bästa bartender och vill klaga lite på servicen. Jag frågar varför det tagit så lång tid och varför gruppen som beställde långt efter mig fått in sin mat och ätit upp den innan jag fick in min. Han missuppfattar mig och går ut i köket för att prata med kocken (vilket jag iofs uppskattar att han gör, när den andra bartendern vägrade, när det var samma mängd människor vid båda tillfällena). Han kommer ut igen och berättar att kocken säger att rätten jag beställt är slut men att han kan erbjuda något annat istället (allt annat vad ca 30 kr billigare och inte ett knyst om att jag ens skulle fått tillbaka mellanskillnaden). Efter att jag vänligt förklarat att jag redan fått och ätit maten ursäktar han krogens inkompetens med:
- Det här är ingen restaurang och de serverar endast mat för att de måste (varför då ha 15-20 olika rätter kan man ju då fråga sig? varför inte bara 3-5 lättare toast eller liknande?)
- Det tar så lång tid det tar och det har inte varit så stor efterfrågan på mat som det var i kväll (men det var till en början bara vårt sällskap som beställde mat).
- Han som står i köket är dum i huvudet och inte hör hemma där (varför står han då där? är ju något annat man kan fråga sig)

Så jag kan säga att min födelsedag som varit bra under hela dagen, med fint väder och underbart sällskap, förstördes av denna usla service och jag var grymt besviken på avslutet av dagen. Men stort tack till alla er som spenderade min födelsedag med mig, ni är guld värda!


För att sammanfatta kvällen, så vitt jag vet, på 17 personer så fick:
1, kall mat
1, vänta i en timme
1, två hamburgertallrikar som var fel
Jag, vänta i 70 min
2, fel kyckling efter ca två timmar, pengarna tillbaka, gratis drinkar och till sist rätt kyckling
Resten, vänta ca 45 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar