tisdag 27 september 2011

#5 Et Dieu... créa la femme (1956)

Och Gud skapade kvinnan handlar om den sexiga unga kvinnan Juliette Hardy, som lever i Frankrikes lilla samhälle St. Tropez. Mannen hon älskar, Antoine Tardieu, ber henne följa med honom nästa gång han lämnar staden, men istället gifter sig Juliette med hans yngre broder Michel.

Filmen var inte fantastisk, men helt klart bra gjord för att vara regisserad av en nybörjar-regissör (det här var 28-årige Roger Vadims första). När jag såg den gjorde jag det för ett skolarbete, så jag satt mer och försökte koncentrera mig på omkringliggande faktorer i filmen, t.ex. ljudet och ljuset samt var den är inspelad på för platser.  Men skådespelet ser bra ut och för att vara lågbudget ser den fortfarande bra ut. De fåtalet slagsmåls-scener var dåligt koordinerade, slagen som utdelades var ganska långsamma och ljudet som man hörde när ett slag eller en spark "träffade" lät mer som en tappning på mikrofonen än ett träff på en medmänniska (eller något med samma konsistens). Något som jag snabbt la märke till var att det till stor del bara var karaktärer som befann sig några meter från kameran som pratade, och om de gick lite längre ifrån den så höjde de rösten, antagligen för att det skulle höras när man spelade in. Ju längre bort något som lät var desto lägre var ljudet, ibland hördes inget alls.
     De flesta versioner som finns idag är grovt redigerade, för att bättre lämpa sig för den censur som var i kraft 1957. Med detta så gissar jag att t.ex. en del nakenscener kan ha klippts bort, de enda som lämnats (åtminstone i den version jag såg) var att man får se Brigitte Bardot ligga och sola på mage i början av filmen, och så kan man skymta hennes nakna kropp bakom en halvt genomskinlig drake (en så man flyger med ett långt snöre). Så jag skulle kunna tänka mig att en del lättklädda scener kan ha klippts bort,.
     Men som sagt de lyckades bra med vad de hade att tillgå, så tycker man om franska 50-talsfilmer och/eller filmer från franska nya vågen så kommer man nog gilla den här.
     Tydligen ska det ha stått på affischen "And God created woman... but the devil invented Birgitte Bardot.".

Jag ger "Et Dieu... Crea la femme" betyger 5 / 10
Speltid: 1 tim 35 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar