söndag 25 september 2011

#3 the good shepherd (2006)

Nyligen examinerad från collage, blir Edward Wilson upptagen i CIA. Han för med sig ändring och hans metoder tas in och blir standard. Hans tvingas ständigt välja mellan livet inom underrättelsetjänsten och sin familj, denna stress sätter snabbt sina spår på familjelivet. Allt eftersom lär han sig vad hans gamla lärare menade, när han sa att man är lyckligt lottad om man kan finna någon att lita på. Efter den misslyckade invasionen av Cuba 1961 förstår han att livsviktig information har läckt ur organisationen, men vem är läckan?

Till en början blev jag ganska förvirrad, för att filmen börjar närmare slutet av historien, och man får inte sitta och halvsova när man ser den, då kommer man troligen inte förstå speciellt mycket. De hade lite av en tendens att hoppa i tiden, inte överdrivet mycket, men ändå tillräckligt för att man måste hänga med för att hänga med. Ett tips om man har tappat bort sig lite i vilken period de befinner sig; håll koll på vilka glasögon han har på sig. I sina yngre år har han ett par mindre runda medan han framåt 60-talet har ett par hornbågade på sig.
    Men jag gillade den, helt klart värd att se. Huvudrollsinnehavaren Matt Damon gjorde enligt mig en riktigt bra prestation, likaså hans motspelarska Angelina Jolie. Det finns de som inte tycker om Matt och många associerar honom med den efterblivna repliken "Matt.. Damon.." (från Team America (2004), från av skaparna från South Park (1997), visst det är en rolig replik, men jag kan inte påminna mig nu att han gjort någon roll speciellt dålig, och dessa förväntningar höll han även i den här filmen som den misstroende spindeln i nätet.
     En bit in i början när man för första gången får se Edwards engelsklärare (Michael Gambon), så tänkte åtminstone inte jag mer än "jaha, en gammal gubbe som lärare, oj vad förvånande", men sen börjar han prata och jag fick direkt en flashback från bl.a. Harry Potter and the Prizoner of Azkaban (2004) (och alla filmerna efter den) och allas vår favorit-rektor Dumbledore. Det var lite konstigt att höra rektorn, men se en gammal man utan det stora vita skägget.

Jag ger "the good shepherd" betyget  7 / 10
Speltid: 2 tim 47 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar