måndag 19 september 2011

Filmstaden Bergakungen, Göteborg, Sverige

Jag besökte idag Filmstaden Bergakungen i Göteborg. Det första man möts av är en enorm glasfasad som vetter ut mot vägen, men det mesta av biografens ca 10.000 kvm ryms inne i berget under Burgårdsparken. Den inhyser förutom sina 13 vanliga salonger även en VIP-salong med 18-årsgräns.
Bergakungens 400 kvm stora glasfasad

Bergakungens foajé

Jag fick gå in till salong 1 efter att den pågående filmen "Spy Kids 4D" precis slutat. När jag kommer in i salongen håller folk fortfarande på att ta sig ut, och folk är lika skitiga av sig här i Göteborg som uppe i Stockholm, det ligger nog nästan mer popcorn och skräp på golvet än i papperskorgarna när folk gått ut.

     Hur som helst, när alla gått så går jag och tar några bilder både framifrån på scenen, och sen bakifrån vid utgången bakerst i salongen. Under mitt fotande avvisar jag först några ungar som vill komma in, och sen en äldre farbror med sitt barnbarn (?), eftersom personalen ännu inte varit inne och städat...

Salong 1

In till baren släpps man en timme innan filmen börjar, för lite mingel och drickande. Baren sköts av någon från caféet på neder våningen, men det finns självklart en riktig SF-arbetare på plats. Det finns bekväma barstolar som omger den runda soffan man först stöter på när man går in. I resten av rummet finns det 3 bord med tillhörande vita skinnstolar.
     När man kommer in i salongen får man först ta för sig av en popcorn och en dricka som ingår i biljetten. Väl där inne så finns det 44 stycken breda, justerbara skinnfåtöljer med mycket benutrymme, mellan varje fåtölj finns ett litet bord där man kan ställa sin dricka (eller om vad man nu vill ställa där).

Jag fick efter mitt foto besök i 1:an komma upp till baren i VIP-salongen. Väldigt mysig stämning måste jag säga. Jag tog några bilder från olika vinklar och sen satte jag mig och pratade med hon som jobbade där uppe idag (jag fick även ta för mig av godiset i skålarna som stod på borden), eftersom det forfarande var film igång där inne.
     När klockan slår slut på film, så går hon snabbt och städar, så att jag sen kunde ta lite bilder på en ren salong. När jag fotat klart provsatte jag en fåtölj, den var grymt skön. Jag rekommenderar att man besöker VIP-salongen, om det går en film man vill se. 230 kr kan låta mycket, men det är samtidigt härlig komfort och man får dricka alkohol (om man nu tycker det är roligt).

Baren till VIP-salongen

Baren till VIP-salongen

VIP-salong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar