måndag 10 november 2014

#22 RA.One (2011) [2]

Shekhar är en småtöntig förortspappa och speldesigner. När hans avdelning får uppdraget att skapa en ny bästsäljare, ber hans son att han ska göra skurken i spelet oslagbar och jättecool. Men detta önskemål får oanade konsekvenser...

Det här var min första hela Bollywood-film. Det var en del balla effekter och väldigt mycket taget från andra filmer och superhjältar. Den känns nästan lite tacky, tycker jag.
     Som sagt är det mycket som är taget från andra filmer. Både RA.One och G.One hade ett varsitt "hjärta" som är källan till deras enorma krafter. Men ojdå, ser inte "hjärtat" väldigt mycket ut som den kraftkälla som Iron Man har i sitt bröst? Och ytterligare ett oj om samma sak, Råkar RA.One möjligen ha sitt på samma ställa som Iron Man? Vilket sammanträffande... eller? Andra filmer man kan se i den här filmer är bl.a. The Matrix (1999) och Terminator (1984).
     Det finns en del i en scen i början av filmen, strax efter att både RA.One och G.One kommit till vår värld, som påminner ganska mycket om dator-/tv-spelet Prototype (2009). Det är när RA.One står på hörnet av en byggnad och tittar ned på G.One som hänger på väggen. Det är RA.One som både till utseende och pose ser mycket ut som Alex i Prototype.
     Vad kan man säga om Shah Rukh Khans prestation då? Jag är inte så van vid Bollywood-skådespelande. Men för att vara första gången jag ser "Kungen av Bollywood" så blev jag inte besviken, jag tyckte att han gjorde bra ifrån sig. Han fick mig att tro lite på att han först var den småtöntiga, småklumpiga förortspappan och senare var den mäktiga hjälten uttagen ur ett tv-spel som inte hade några riktiga känslor.

Jag ger "RA.One" betyget [6 / 10 - rätt okej]
Speltid: 2 tim 36 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar