Den orädda optimisten Anna ger sig tillsammans med Krostoff ut på en episk jakt efter Annas syster Elsa, som med sina magiska krafter försatt kungadömmet i en evig vinter. På sin resa stöter de bl a på Everestliknande förhållanden och den magiska snögubben Olaf.
Den här Disney-prinsess-klassikern skiljer sig en på en punkt väldigt mycket från andra prinsess-klassiker. Visst har vi den klassiska prinsessan som träffar Prince Charming, och självklart har de knappt hunnit presentera sig för varandra innan de bestämmer sig för att gifta sig, eftersom åtminstone hon misstagit plötslig attraktion för sann kärlek. Men vad som skiljer sig är den klassiska prinsessans äldre syster, och en viss issäljare; åsikten om den yngres snabba beslut om giftermål. Deras kommentar om hela saken är "What!? But you've only just met!", kanske inte just i de orden, men närapå. Denna kommentar var ganska uppfriskande att höra från en disney-prinsessa, även för en som älskar den klassiska historiegången.
Något man kan ifrågasätta är föräldrarnas val att sparka all personal som inte var supernödvändig och sen stänga portarna och gömma Elza och hennes krafter. För det brukar alltid gå så bra om personen med starka magiska krafter växer upp med en djup förfärlig rädsla för vad hon (eller han) kan göra. Det brukar ju liksom alltid leda till att ingen blir rädd och börjar hata personen, och det leder verkligen inte till att personen med magi aldrig utvecklar och lär sig om sina krafter till sin fulla potential. (Den sista meningen var lika full av dynga som Prins Hans).
Att sedan inte låta Anna komma ut och skapa en relation till folket är även det en helt fantastiskt dum idé. Det skulle iofs kunna vara så att deras föräldrar inte lät henne komma ut när hon var sex, just för att hon bara var sex, och när de sedan dog så opassligt så trodde Anna fortfarande att hon inte fick komma utanför portarna, så att hennes instängdhet mest bara var ett stort missförstånd. Det skulle ju även kunna vara så att föräldrarna sagt åt den återstående personalen att portarna ska hållas stängda (kanske t.o.m. för Elzas säkerhet?) och att de då tog det som en order att även Anna för alltid skulle hållas inlåst. Och när nu ingen av prinsessorna fått komma ut på årtionden, ska folket bara lite på någon slumpmässig tjänare från slottet som säger "Men ja, prinsessorna mår jättebra, och allt är så frid och fröjd uppe i slottet där ingen i den kungliga familjesprillran talar till varandra längre eller har ens sett varandra sen kungen och drottningens begravning."
Något man kan ifrågasätta är föräldrarnas val att sparka all personal som inte var supernödvändig och sen stänga portarna och gömma Elza och hennes krafter. För det brukar alltid gå så bra om personen med starka magiska krafter växer upp med en djup förfärlig rädsla för vad hon (eller han) kan göra. Det brukar ju liksom alltid leda till att ingen blir rädd och börjar hata personen, och det leder verkligen inte till att personen med magi aldrig utvecklar och lär sig om sina krafter till sin fulla potential. (Den sista meningen var lika full av dynga som Prins Hans).
Att sedan inte låta Anna komma ut och skapa en relation till folket är även det en helt fantastiskt dum idé. Det skulle iofs kunna vara så att deras föräldrar inte lät henne komma ut när hon var sex, just för att hon bara var sex, och när de sedan dog så opassligt så trodde Anna fortfarande att hon inte fick komma utanför portarna, så att hennes instängdhet mest bara var ett stort missförstånd. Det skulle ju även kunna vara så att föräldrarna sagt åt den återstående personalen att portarna ska hållas stängda (kanske t.o.m. för Elzas säkerhet?) och att de då tog det som en order att även Anna för alltid skulle hållas inlåst. Och när nu ingen av prinsessorna fått komma ut på årtionden, ska folket bara lite på någon slumpmässig tjänare från slottet som säger "Men ja, prinsessorna mår jättebra, och allt är så frid och fröjd uppe i slottet där ingen i den kungliga familjesprillran talar till varandra längre eller har ens sett varandra sen kungen och drottningens begravning."
Filmen är underbar på så många vis. Hur den ser ut. Karaktärerna, och deras skådespel (dvs rösterna). Det ovan nämnda. Och mycket, mycket mer. Att inte se den här är att missa en väldigt fin film.
Några saker man kan hålla ett öga efter och se om man kan upptäcka:
- I Annas och Hans sång säger han rakt ut att han alltid letat efter ett eget ställe att bo i
- Var tog Elzas kröningsklänning vägen när hon skapar sin klänning av frost?
- I den kalla fängelsehålan kan man se Hans andedräkt, men inte Elzas.
- När Hans ska "rädda" Elza från att bli skjuten i isslottet tittar han först upp mot kristallkronan
- När Olaf ska åka skriskor mitt i sommaren saknar han sitt lilla moln
Några saker man kan hålla ett öga efter och se om man kan upptäcka:
- I Annas och Hans sång säger han rakt ut att han alltid letat efter ett eget ställe att bo i
- Var tog Elzas kröningsklänning vägen när hon skapar sin klänning av frost?
- I den kalla fängelsehålan kan man se Hans andedräkt, men inte Elzas.
- När Hans ska "rädda" Elza från att bli skjuten i isslottet tittar han först upp mot kristallkronan
- När Olaf ska åka skriskor mitt i sommaren saknar han sitt lilla moln
Jag ger "Frozen" betyget [8 / 10 - underbart vacker] Speltid: 1 tim 42 min |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar